Regulamin działania Rady Izby Komorniczej we Wrocławiu
(zmieniony uchwałą Rady nr 26/2020 z dnia 02.04.2020 r)
Rozdział I
Przepisy ogólne
- 1.
Regulamin działania Rady Izby Komorniczej we Wrocławiu, zwany dalej regulaminem, określa zasady organizacji i funkcjonowania Rady Izby Komorniczej we Wrocławiu, zwanej dalej „Radą” ze szczególnym uwzględnieniem zasad podejmowania uchwał, a także zasady reprezentacji Rady i podziału czynności pomiędzy jej członków.
- 2.
- Rada reprezentuje Izbę Komorniczą.
- Rada Izby działa w siedzibie Izby Komorniczej.
- 3.
Rada w zakresie swojej działalności jest związana przepisami prawa oraz uchwałami Walnego
Zgromadzenia Izby Komorniczej.
- 4.
- W skład Rady wchodzą: przewodniczący i wiceprzewodniczący (wybierani przez Walne Zgromadzenie Izby Komorniczej) oraz członkowie (wybierani przez Walne Zgromadzenie Izby Komorniczej) spośród których Rada wybiera w szczególności sekretarza, skarbnika, koordynatora ds. szkoleń komorników i asesorów, koordynatora ds. wizytacji, koordynatora
ds. szkoleń aplikantów oraz koordynatora ds. skarg. - Rada na posiedzeniu dokonuje podziału czynności między swoich członków.
- Rada może na wniosek przewodniczącego wprowadzać na bieżąco zmiany do podziału czynności pomiędzy członków Rady.
- 4. W razie potrzeby Rada może wyznaczyć ze swojego składu także osoby odpowiedzialne za inne zadania bądź powierzyć wykonywanie tych zadań komornikom lub asesorom nie będącymi członkami Rady, a także tworzyć zespoły, bądź grupy robocze, w skład których poza członkami Rady mogą wchodzić także inni komornicy, a także asesorzy, bądź aplikanci.
- 5.
- Obsługę administracyjną i biurową Rady prowadzi Biuro Rady.
- Pracę Biura Rady nadzoruje przewodniczący Rady.
- Przewodniczący Rady zatrudnia pracowników oraz określa zakres ich działań i obowiązków.
Rozdział II
Zadania i kompetencje Rady
- 6.
Do zakresu działania Rady należy w szczególności:
1) wyrażanie opinii w sprawie powoływania i odwoływania komorników i asesorów;
2) nadzór nad przestrzeganiem przez komorników i asesorów powagi i godności zawodu;
3) zlecanie komornikom wizytatorom dokonania wizytacji określonej kancelarii;
4) organizowanie doskonalenia zawodowego komorników i asesorów;
5) organizowanie szkolenia aplikantów;
6) zarząd majątkiem izby komorniczej;
7) zwoływanie walnych zgromadzeń izby komorniczej oraz wykonywanie uchwał tych zgromadzeń;
8) prowadzenie listy aplikantów komorniczych;
9) prowadzenie rejestrów komorników i asesorów oraz rejestru kancelarii i ich siedzib w obrębie danej izby komorniczej oraz zamieszczanie ich na stronie internetowej izby komorniczej;
10) wykonywanie innych czynności przewidzianych przepisami prawa i wynikających
z podjętych uchwał i odrębnych przepisów.
11) przedstawianie corocznie Krajowej Radzie Komorniczej informacje o liście i rejestrach,
o których mowa w pkt 8 i 9.
Rozdział III
Posiedzenia Rady
- 7.
1.Rada rozpatruje sprawy i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach, chyba że regulamin
stanowi inaczej.
- Posiedzenia Rady odbywają się w jej siedzibie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszczalne jest odbycie posiedzenia poza siedzibą Rady oraz w trybie zdalnym lub obiegowym.
- Przewodniczący może zarządzić odbycie posiedzenia w innym miejscu, zawiadamiając o tym
wszystkich członków Rady co najmniej na 7 dni przed jego terminem.
- W szczególnych przypadkach posiedzenie może odbyć się bez formalnego zwołania, jeżeli obecni są wszyscy członkowie Rady oraz żaden z członków nie zgłosi sprzeciwu co do odbycia posiedzenia lub wniesienia poszczególnych spraw do porządku obrad.
- 8.
- Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący.
- Posiedzenia są zwoływane w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady zawiadamiając o ich terminie i porządku obrad jej
członków co najmniej na 3 dni przez terminem posiedzenia.
- Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3, następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
- W sprawach pilnych przewodniczący może zwołać nadzwyczajne posiedzenie Rady zawiadamiając jej członków o terminie i porządku obrad co najmniej na dzień przez terminem posiedzenia.
- 9.
- Posiedzeniom Rady przewodniczy przewodniczący. Zadaniem przewodniczącego jest prowadzenie posiedzeń oraz czuwanie nad realizacją ustalonego porządku obrad.
- Każdy członek Rady może złożyć wniosek o zmianę porządku obrad w tym o jego uzupełnienie poprzez włączenie do niego określonych nowych punktów. Wniosek o zmianę porządku obrad podlega przegłosowaniu w trybie właściwym dla podjęcia uchwały Rady.
- Przewodniczący może wyznaczyć do przewodniczenia posiedzeniu wiceprzewodniczącego.
4.Wiceprzewodniczący Rady wykonuje zadania przewodniczącego w przypadku jego nieobecności.
- 10.
- Udział członków Rady w posiedzeniach jest obowiązkowy.
- Członek Rady, który nie był obecny na posiedzeniu Rady ma obowiązek usprawiedliwić swoją
nieobecność.
- W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć delegaci Izby do Krajowej Rady Komorniczej
oraz inne zaproszone osoby.
- 11.
- Z przebiegu posiedzeń Rady sporządzany jest protokół, który jest zatwierdzany przez Radę Izby najpóźniej na kolejnym posiedzeniu.
- Protokół podpisuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący oraz sekretarz najpóźniej w terminie 7 dni od dnia jego zatwierdzenia.
- Odpis protokołu Rada doręcza członkom izby za pomocą środków komunikacji elektronicznej najpóźniej w terminie 7 dni od dnia jego zatwierdzenia.
Rozdział IV
Podejmowanie uchwał
- 12.
- Rada podejmuje swoje rozstrzygnięcia w formie uchwał.
1a. W uzasadnionych okolicznościach dopuszczalne jest podjęcie uchwał przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub w trybie obiegowym.
- Uchwały Rady są wykonywane przez przewodniczącego Rady lub wyznaczonych członków.
- W treści uchwały Rada może określić:
– osobę odpowiedzialną za jej wykonanie;
– termin i sposób złożenia Radzie sprawozdania z wykonania uchwały.
- Oświadczenia woli w sprawach majątkowych Rada składa w formie uchwały.
- Uchwały podjęte przez Radę podpisują wszyscy członkowie Rady obecni przy jej podjęciu.
5a. Uchwała podjęta w trybie, o którym mowa w par 12. pkt 1a jest ważna, gdy wszyscy członkowie danego organu zostali powiadomieni o treści projektu uchwały i terminie oddania głosu oraz w głosowaniu wzięła udział co najmniej połowa członków tego organu. Uchwały podjęte w tym trybie wymagają podpisu elektronicznego Przewodniczącego lub Zastępcy Przewodniczącego Rady.
6. Rada przekazuje Ministrowi Sprawiedliwości odpisy podejmowanych uchwał i protokołów walnego zgromadzenia izby komorniczej, a także odpisy własnych uchwał i protokołów oraz sprawozdanie roczne wraz z bilansem, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania, podjęcia lub sporządzenia.
- Obowiązek, o którym mowa w ust. 6, nie dotyczy uchwał o charakterze personalnym, chyba że
obowiązek ich przekazania Ministrowi Sprawiedliwości wynika z przepisów ustawy.
- Odpisy uchwał Rada doręcza członkom izby za pomocą środków komunikacji elektronicznej najpóźniej w terminie wskazanym w pkt 6.
- 13.
- Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności połowy ustawowego
składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba, że ustawa stanowi inaczej.
1a. W przypadku, gdy ustawa wymaga podjęcia uchwały w głosowaniu tajnym, Rada Izby Komorniczej we Wrocławiu może w trybie, o którym mowa w 12 pkt 1 a znieść wymóg tajności głosowania w określonej sprawie.
1b. Głosowanie w trybie elektronicznym lub obiegowym zarządza Prezes lub w jego zastępstwie, Wiceprezes Rady Izby, zwanymi dalej prowadzącymi głosowanie.
1b ppkt 1 Przed poddaniem wniosku pod głosowanie wnioskodawca, o ile wiosek tego wymaga, może przeprowadzić w przedmiotowej sprawie konsultacje elektroniczne z pozostałymi członkami Rady. Celem konsultacji jest ostateczne sprecyzowanie treści wniosku poddawanego pod głosowanie.
1b ppkt 2 Wnioskodawca, który chce przeprowadzić konsultacje, wysyła do wszystkich, na adresy e-mail w temacie której wpisuje „Konsultacje:” i przedmiot konsultacji oraz czas trwania.
1b ppkt 3 Członkowie Rady, którzy chcą zgłosić uwagi w trybie konsultacji, muszą to uczynić w terminie podanym przez wnioskodawcę. Uwagi powinny zostać wysłane do wnioskodawcy oraz pozostałych członków Rady.
1b ppkt 4 Po przeprowadzeniu konsultacji wnioskodawca, o ile uzna to za stosowne, dokonuje autokorekty wniosku i przesyła wniosek wraz z uzasadnieniem, do prowadzących głosowanie. W temacie wiadomości wpisuje przedmiot głosowania oraz na końcu po myślniku słowo „wniosek”.
1b ppkt 5 Prowadzący głosowanie w najbliższym możliwym terminie zarządza głosowanie, wysyłając pocztę elektroniczną lub obiegową do wszystkich członków Rady, w temacie której wpisuje „Głosowanie:” oraz przedmiot głosowania i po myślniku – do kiedy trwa.
1b ppkt 6 Głosowanie z wykorzystaniem poczty elektronicznej odbywa się poprzez odesłanie zwrotnego emalia z głosowanym wnioskiem z dopiskiem: ZA, PRZECIW lub WSTRZYMUJE SIĘ. Po wysłaniu odpowiedzi oddanego głosu nie można już zmienić. Członkowie Rady, którzy w określonym powyżej terminie nie ustosunkują się do zgłoszonego wniosku, traktowani są jak nie biorący udziału w głosowaniu.
1b ppkt 7 Głosowanie z wykorzystaniem obiegowego przepływu wniosku odbywa się poprzez złożenie podpisu pod wnioskiem: ZA, PRZECIW lub WSTRZYMUJE SIĘ. Po złożeniu oddanego głosu nie można już zmienić. Członkowie Rady, którzy w określonym powyżej terminie nie ustosunkują się do zgłoszonego wniosku, traktowani są jak nie biorący udziału w głosowaniu.
1b ppkt 8 Głosowanie z wykorzystaniem zdalnego komunikatora teleinformatycznego odbywa się poprzez oświadczenie w formie ustnej lub pisemnej, wg wyboru prowadzącego głosowanie, w postaci: ZA, PRZECIW lub WSTRZYMUJE SIĘ. Po oddaniu głosu nie można już go zmienić. Członkowie Rady, którzy w określonym powyżej terminie nie ustosunkują się do zgłoszonego wniosku, traktowani są jak nie biorący udziału w głosowaniu.
1b ppkt 9 Najpóźniej 48 godzin po zakończeniu głosowania prowadzący głosowanie ogłasza jego wynik oraz podaje informację czy wniosek został zaakceptowany czy odrzucony.
1b ppkt 10 Prowadzący głosowanie ma obowiązek przedstawić informację o wynikach głosowań elektronicznych na najbliższym posiedzeniu Rady, a protokolant umieścić tą informację w protokole z posiedzenia.
- W razie równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego, a w razie jego nieobecności
wiceprzewodniczącego obrad.
- W protokole z posiedzenia Rady umieszcza się wynik głosowania ze wskazaniem w jaki sposób głosowali poszczególni członkowie Rady z uwzględnieniem głosu: ZA, PRZECIW, WSTRZYMANIE SIĘ OD GŁOSU.
- 14.
Rejestr uchwał Rady prowadzi Biuro Rady.
Rozdział V
Zakres czynności Przewodniczącego i członków Rady
- 15.
- Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady i reprezentuje Radę na zewnątrz.
- Do zadań przewodniczącego należy w szczególności:
1) zwoływanie posiedzeń Rady,
2) przewodniczenie jej obradom,
3) wykonywanie uchwał Rady,
4) współdziałanie w imieniu Rady z Krajową Radą Komorniczą, prezesami sądów, radami izb
komorniczych oraz innymi organami i instytucjami.
5) nadzór nad pracą Biura Rady.
- 16.
Wiceprzewodniczący Rady wykonuje zlecone przez przewodniczącego zadania o których mowa w § 15 niniejszego Regulaminu.
- 17.
- Do zadań sekretarza Rady należy:
1) przygotowywanie we współpracy z przewodniczącym i członkami Rady propozycji porządku
obrad na posiedzenia Rady,
2) nadzorowanie poprawności i sposobu sporządzania protokołów z posiedzeń Rady,
3) redagowanie projektów uchwał,
4) organizowanie posiedzeń Rady,
5) nadzorowanie poprawności prowadzenia rejestru uchwał;
6)nadzorowanie przygotowania materiałów niezbędnych do zamieszczenia na stronie internetowej Izby.
- Do zakresu działania sekretarza Rada może przekazać inne niż określone w ust.1 zadania nie
zastrzeżone przepisami do kompetencji przewodniczącego i innych członków Rady.
- 18.
- Do zadań skarbnika Rady należy:
1) przygotowanie projektu budżetu Rady;
2) opracowywanie analiz i sprawozdań z wykonania budżetu;
3) inicjowanie i sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad treścią i sposobem podejmowania
uchwał o wydatkowaniu środków pieniężnych przez Radę;
4) nadzorowanie księgowości, rachunkowości i sprawozdawczości finansowej Rady;
5) nadzorowanie terminowości i wysokości wpłacania składek na samorząd komorniczy;
6) przygotowanie i przedstawianie na posiedzeniu Rady rocznych sprawozdań z wykonania
budżetu i zamknięcia okresu rozrachunkowego;
7) sprawowanie pieczy nad środkami finansowymi będącymi w posiadaniu Rady;
8) współpraca ze skarbnikiem Krajowej Rady Komorniczej.
- Do zakresu działania skarbnika Rada może przekazać inne niż określone w ust.1 zadania nie
zastrzeżone przepisami do kompetencji przewodniczącego i innych członków Rady.
- 19.
1.Do zadań koordynatora Rady ds. szkoleń komorników i asesorów należy:
1)przedstawienie Radzie propozycji tematów i terminów szkoleń organizowanych dla komorników i asesorów;
2)proponowanie prelegentów.
2.Do zakresu działania koordynatora Rady ds. szkoleń komorników i asesorów Rada może przekazać inne niż określone w ust.1 zadania nie zastrzeżone przepisami do kompetencji przewodniczącego i innych członków Rady.
- 20.
1.Do zadań koordynatora Rady ds. szkoleń aplikantów należy:
1)przygotowywanie programu szkoleń aplikantów i ponoszenie odpowiedzialności za jego realizację;
2)proponowanie miejsca szkoleń i osób prelegentów;
3) przedstawianie Radzie kandydatur osób ubiegających się o wpis na listę aplikantów
i ubiegających się o powołanie na stanowisko asesora komorniczego.
2.Do zakresu działania koordynatora Rady ds. szkoleń aplikantów Rada może przekazać inne niż określone w ust.1 zadania nie zastrzeżone przepisami do kompetencji przewodniczącego i innych członków Rady.
- 21.
1.Do zadań koordynatora Rady ds. skarg należy:
1)badanie wszystkich skarg wpływających do Rady i nadanie tym sprawom dalszego biegu w celu ich załatwienia przez Radę według posiadanych kompetencji;
2) przedstawianie na posiedzeniu Rady zarejestrowane skargi i w uzasadnionych przypadkach rekomendowanie Radzie podjęcie dalszych kroków adekwatnych do zarzutów podnoszonych w skargach.
2.Do zakresu działania koordynatora Rady ds. skarg Rada może przekazać inne niż określone
w ust.1 zadania nie zastrzeżone przepisami do kompetencji przewodniczącego i innych członków Rady.
- 22.
1.Do zadań koordynatora Rady ds. wizytacji należy:
1)przygotowanie do zatwierdzenia ramowego harmonogramu wizytacji zaplanowanych do przeprowadzenia w oznaczonym okresie czasu i czuwanie nad jego wykonaniem a także w wykonaniu zatwierdzonego ramowego harmonogramu rekomendowanie Radzie komornika bądź komorników wizytatorów do przeprowadzenia wizytacji w danej kancelarii.
2)przedstawianie Radzie protokołów z przeprowadzonych wizytacji wraz z projektem zaleceń powizytacyjnych. Polecenia powizytacyjne Rada wydaje w formie uchwały.
3) czuwanie nad rzetelnością i terminowością przeprowadzanych wizytacji, a także podejmowanie działań zmierzających do ujednolicenia standardów wizytacji poprzez cykliczne spotkania komorników wizytatorów i wymianę wzajemnych doświadczeń.
2.Do zakresu działania koordynatora Rady ds. wizytacji Rada może przekazać inne niż określone w ust.1 zadania nie zastrzeżone przepisami do kompetencji przewodniczącego i innych członków Rady.
Rozdział VI
Zarządzanie majątkiem
- 23.
- Zarząd majątkiem Izby sprawuje Rada.
- Oświadczenia woli w sprawach majątkowych Rada wyraża w formie uchwały.
- 24.
- Rada corocznie przygotowuje projekt budżetu, w którym określa przewidywane dochody i
wydatki, który jest uchwalany przez Walne Zgromadzenie.
- Na corocznym Walnym Zgromadzeniu Rada przekazuje informacje o wykonaniu budżetu.
- Bezpośredni nadzór nad wykonaniem budżetu sprawuje skarbnik.
- 25.
- Do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych upoważniony jest przewodniczący Rady działający na podstawie uchwały Rady dotyczącej sprawy będącej przedmiotem oświadczenia woli lub inny członek rady wyznaczony w treści uchwały.
- W zakresie wydatków o wartości jednostkowej nieprzekraczającej kwoty 10.000,00 zł.
(słownie dziesięć tysięcy złotych), decyzje podejmuje samodzielnie przewodniczący
lub upoważniona przez niego osoba.
- 26.
- Rada może przyznać ryczałt przewodniczącemu rady, wiceprzewodniczącemu rady
w wysokości ustalonej uchwałą Rady. - Członkowie Rady, przewodniczący komisji rewizyjnej, rzecznik prasowy, a także zaproszeni
na posiedzenie Rady członkowie Krajowej Rady Komorniczej mogą otrzymać ryczałt za udział
w posiedzeniach, którego wysokość ustala Rada w formie uchwały oraz zwrot wydatków związanych z pełnieniem funkcji, a w szczególności zwrot kosztów podróży.
Rozdział VII
Przepisy przejściowe i końcowe
- 27.
Regulamin obowiązuje od dnia 01 stycznia 2020 r.